Ugrás a tartalomra

15 év után búcsú az OKJ-s vizsgaszervezéstől

De a szakmai hagyományt más módon és más keretek között folytatjuk!

A NEXON 2006 óta rendelkezett vizsgaszervezési engedéllyel. 2021-ben két (rész)szakképesítés szerepelt a NEXON vizsgaszervezési palettáján: a Bérügyintéző és a Társadalombiztosítási ügyintéző. Ezekre irányulóan 2021. október 14. napján kérelmet nyújtottunk be a Budapest Főváros Kormányhivatalához, amelyben kértük a szakmai vizsgaszervezési engedély visszavonását.
Ezzel lezárult egy 15 éves sikeres és karakterisztikus időszak a NEXON életében. A folytatást a megváltozott vizsgaszervezési rendszer feltételeihez igazítjuk.
 
Az alapokat a nexONEDU rakta le 2003 és 2006 között
 
A NEXON vizsgaszervezési aktivitása a kétezres évek közepére, az ún. akkreditációs időszakra nyúlik vissza. Ekkor még az volt a regula, hogy a szakmai vizsga megszervezésére vonatkozó engedélyt a képzőintézmény akkreditációjához kötötték. 
Ekkorra a NEXON már komoly képzésszervezési tapasztalatokkal rendelkezett, hisz a nexONEDU Oktatási Központ névre hallgató divíziója már 2003-tól folytatott nem OKJ szerinti szakmai képzéseket bér- és humánügyviteli területen. Az üzleti törekvésekkel összehangban a cég 2004-ben döntött úgy, hogy államilag elismert, OKJ szerinti tanfolyamokat is indít. 
 
Az OKJ-s képzésekhez 2006-tól vizsgaszervezés is párosult
 
Felnőttképzési szempontból előnyösebbnek mondható, ha a felnőttek ott vizsgáznak, ahol a képzést sikeresen befejezték.
2006. május 20-tól megkaptuk a vizsgaszervezési jogot, amely keretében a Társadalombiztosítási ügyintéző és Társadalombiztosítási szakelőadó szakképesítések tekintetében tudtunk vizsgákat szervezni. (A NEXON és a Szociális és Munkaügyi Minisztérium több éves együttműködésének köszönhetően a Bérügyintéző szakképesítés csak 2006-ban került be az OKJ-ba.)
 
Új szakképesítés született
 
Miután a NEXON kezdeményezésére és hathatós támogatásával megszületett a Bérügyintéző szakképesítés, a Társadalombiztosítási szakelőadóból a Társadalombiztosítási és bérügyi szakelőadó lett, melynek létrejött két részszakképesítése: a Társadalombiztosítási ügyintéző és a Bérügyintéző.
Ennek megfelelően módosította a NEXON is a vizsgaszervezési szolgáltatását.
 
A vizsgaszervezési engedélyt felnőttképzési engedélyhez kötötték
 
Ezt követően azonban – a módosuló szak- és felnőttképzési jogszabályoknak köszönhetően – alapjaiban változott meg a szakmai vizsga megszervezésére vonatkozó engedély kiadásának feltétele.
2011-ben új szakképzési törvény lépett érvénybe, amely leegyszerűsítve azt jelentette, hogy a vizsgaszervezési engedélyt „összebilincselték” a felnőttképzési tevékenység folytatására jogosító engedéllyel. 
 
Négy képzési és két vizsgaszervezési engedély
 
A NEXON időben lépett, és – a Pénzügyi ügyintéző és Számviteli ügyintéző képzési programok mellett – felnőttképzési engedélyt szerzett a Bérügyintéző (E-001138/2015/A001) és a Társadalombiztosítási ügyintéző (E-001138/2015/A002) képzések folytatására is. 
Kérelmünkre a hatóság – 2012. július 12. napjától – két szakképesítésre irányulóan meg is adta (gyakorlatilag meghosszabbította) a vizsgaszervezési jogosultságot. 
Kérdezhetnénk, hogy miért csak két szakképesítés esetében, miért nem mind a négy szakképesítés vonatkozásában? Azért, mert az oktatás, de különösen a vizsgaszervezés tekintetében a NEXON mindig azt vallotta, hogy a „suszter maradjon a kaptafánál”, ezért csak a Társadalombiztosítási ügyintéző és a Bérügyintéző (rész)szakképesítések vizsgaszervezési jogának megszerzésére törekedett. 
 
A képzés és vizsgaszervezés új feltételei
 
A jogalkotó – éppen két esztendővel ezelőtt – a képzés és vizsgaszervezés tekintetében három lényeges döntést hozott:
 
  • az OKJ-t kivezette a szak- és felnőttképzés világából, mivel úgy döntött, hogy az Országos Képzési Jegyzékben 2019. december 31-én szereplő szakképesítésre, részszakképesítésre irányuló képzés utoljára 2020. december 31-én indítható;
  • a vizsgaszervezés utolsó napját 2022. december 31-i határnapban jelölte meg;
  • a szakképzési törvény értelmében vizsgaszervezési tevékenységet pedig csak akkreditált vizsgaközpontok folytathatnak.
 
Döntés az OKJ-s időszak lezárásáról
 
A szakmai szempontokra tekintettel a NEXON 2021-ben meghozta azt a döntést, hogy lezárja az „OKJ-s” időszakot, a hatóság 2021. szeptember 29-én kelt határozatában eleget tett a NEXON kérésének és törölte a NEXON felnőttképzési engedélyét és ezzel a NEXON 15 éves vizsgaszervezési tevékenysége is lezárult.
 
A NEXON vizsgaszervezési tevékenységének új módja és formája
 
A NEXON tehát lezárta az „OKJ-s” időszakot, de a felnőttképzés állami rendszeréhez két úton is kapcsolódik:
 
  • felnőttképző intézményként képzéseket szervez. E körbe elsősorban a bérszámfejtést támogató NEXONbér oktatása tartozik, valamint más NEXON termékek megismerését elősegítő, alapozó képzések is, pl. Power BI alapjai. A képzés sikeres befejezését követően a felnőttképzés adatszolgáltatási rendszerében tanúsítványt állíthat ki;
  • mivel a NEXON továbbra is fontosnak tartja, hogy részt vegyen a vizsgaszervezési tevékenységben, ezért együttműködési megállapodást kötött a Budapesti Független Vizsgaközponttal (https://budapestivizsgakozpont.hu/), s ennek keretében, mint vizsgahelyszín az alábbi szakmák és szakképesítések vizsgájának megszervezésében szándékozik részt venni:
    • Munkaerő-gazdálkodási és társadalombiztosítási ügyintéző (KEOR 0712)
    • Pénzügyi-számviteli ügyintéző (KEOR 0411)
    • Vállalkozási ügyviteli ügyintéző (KEOR 0411)

Várhatóan 2022 elején tudja a két intézmény kidolgozni és elfogadni azokat a konkrét szakmai és üzleti kondíciókat, amelyek alapján – reményeink szerint – megindulhat a vizsgaszervezés tekintetében egy minden szempontból gyümölcsöző, hosszú távú kapcsolat a Felek között.

 

Böngésszen a NEXON Akadémia képzései között! 

Share Everywhere

Lépjünk kapcsolatba
 
Ügyfélszolgálatunk száma: +36 1 450 2210
Központi telefonszámunk: +36 1 465 5100