Az infokommunikációs szektor cégeinek a válság után, már egy egészen új piacon kell helytállnia.
Visszatért a vásárlóerő, de közben átalakult a fogyasztói társadalom, a technológiai környezet. Ez utóbbiakhoz – bár szembetűnő változásokat eredményeznek – nem kapcsolódnak feltétlenül korszakalkotó nagy felfedezések. Sokkal inkább arról van szó, hogy a már elérhető technológiákat, alkalmazásokat, rendszereket hogyan vagyunk képesek kiegészíteni olyan elemekkel, üzleti modellekkel, amelyek révén minőségi ugrás jöhet létre. Erről szólt az ITBusiness&Technology konferencia, amelynek a NEXON ezüst szponzora volt.
Az előadók között ott volt a NEXON HR business partnere, Rozman Richárd, aki prezentációjában a HR jövőjéről értekezett.
„Csakúgy, mint az élet más területein, a HR-ben is sokkal lényegesebb a jövőbe fektetett energia, mint a múlton való aggodalmaskodás. Napjainkban - a megfelelő toborzás és kiválasztás után - olyan elemekre kell helyezni a hangsúlyt, mint az elismerés, a fejlesztés és a megfelelő minőségű utánpótlás. Ezekkel lehet a munkavállalókat megnyerni és hosszú távon megtartani, akik döntését olyan tényezők befolyásolják, mint a munkáltatói imázs, a karrierfejlesztési lehetőségek, valamint a munka és magánélet egyensúlya.
...lényegesebb a jövőbe fektetett energia, mint a múlton való aggodalmaskodás...
Magában a HR-tevékenységben egyre kisebb szerepet kap az adatfeldolgozás, a klasszikus adminisztrátori szerep, ezek helyébe az adatokon alapuló elemző tevékenység és a talentmenedzsment kerül. Ennek a gondolatnak az egyik eszköze a NEXON új generációs szoftvercsaládja, amely a HR és az IT összekapcsolásával élményt nyújt a felhasználók számára. A csökkenő adminisztrációs feladatokkal, az önkiszolgáló HR rendszerek terjedésével már naprakész adatokból dolgozhat a HR-szervezet. A szoftverből kinyert vezetői adatokból a jövő HR-tevékenysége már a stratégiai tervezés szintjén is hozzájárulhat a vállalatok eredményességéhez.
Végül, de nem utolsó sorban érdemes a munkavállalói korosztályok közti különbségekről is beszélni. Pillanatnyilag négy generáció van jelen a munkaerőpiacon, amelyek attitűdje és motivációs rendszere merőben eltér egymástól. Előre haladva az Y-generáció felé, előtérbe kerül az együttműködésen alapú munka kultúra, annak az igénye, hogy a vezető inkább töltsön be mentori szerepet, mint klasszikus főnökit, illetve a munkahely és a magánélet rugalmas integrációjának lehetősége.”
Előadását követően kerekasztal-beszélgetés zajlott „HR-trendek és azok IT-re gyakorolt hatásai” címmel, ahol a NEXON-t Lovas Zoltán, ágazati igazgató képviselte. Beszélgetőpartnerei ezen a napon Csenterics Hanna (Országos Dohánybolt Ellátó), Forgács Judit (ITSH) és Hortobágyi Ágoston (DO-Q-Ment) voltak, akiket Alföldi Zoltán kérdezett
A kerekasztal résztvevői körbejárták az aktuális IT- és HR-trendeket; azok hatását mindennapjainkra. Mennyire kell figyelembe venni a generációs különbségeket egy interjú során, vagy akár egy HR-szoftver tervezésénél? Az ITC világában hódít a Big Data. Mennyire része a Big Data a hazai HR-szoftverek világának, illetve mire tudja használni ezt egy magyar HR-szakember? Mi az az eszköz, ami el fog tűnni és a jövő HR világából, és mi az, ami biztosan ott lesz?
Ez utóbbi kérdésre mind HR-, mind IT-oldalról egyértelműen látszik, hogy a papíralapú adathordozók aránya csökkenni fog, de a jogi szabályozás egyelőre inkább akadályozza ezt a tendenciát, mint segíti. Az viszont biztos, hogy a mobilitás igénye, a mobilmegoldások már ott vannak, és ott lesznek a HR-rendszerekben.
...papíralapú adathordozók aránya csökkenni fog, de a jogi szabályozás egyelőre inkább akadályozza ezt a tendenciát...
A beszélgetés során felmerültek az ITC és a HR világát közös platformra helyező témák is. Ilyen például az ITC területet sújtó munkaerőhiány és az utánpótlás-nevelés oktatáspolitikai kérdései. A szektor minden résztvevője érzi és látja a több mint 20 ezer fős munkaerőhiány hatásait, ami a toborzás fontossága és nehézségei mellett nagy kihívást jelent a cégeknek – nemcsak HR szempontból – a munkaerő-megtartás frontján is.
Arra kérdésre, hogy az IT vagy a HR szabja meg az irányt, azt a választ kaptuk, hogy a két terület trendjeinek összefonódása, a HR- és az IT-szakemberek nyitottsága a másik terület felé lehet a megoldás a jövő rendszereinek tervezése, fejlesztése kapcsán.
A NEXON is ebben a szerepvállalásban hisz, ennek szellemében fejleszti - partnereivel karöltve - új generációs HR-rendszereit.