Ugrás a tartalomra

Felnőttképzést folytató intézményeknek tájékoztató

Az intézmények ún. „képzési körös” engedélyével kapcsolatos kérdések és intézkedések 
 

 

A Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete (FSZOE) felkérésére Dr. Henczi Lajos szakértő munkatársunk alapos kutatómunkájának eredményeként elkészült egy Tájékoztató a felnőttképzést folytató intézmények ún. „képzési körös” engedélyével kapcsolatos kérdések és intézkedések témájában.

Dr. Henczi Lajos a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) és a Pest Vármegyei Kormányhivatal (PVKH) illetékeseihez, Cservék Judit főosztályvezetőhöz (TIM) és Tóth Edit főosztályvezetőhöz (PVKH) fordult a szakértői kar széles köréből összegyűjtött kérdések megválaszolása céljából.

A fő kérdés az volt, hogy 2022. december 31-ét követően milyen teendői vannak a képzési körös engedéllyel rendelkező felnőttképzőknek a képzési és vizsgaszervezési engedélyükkel kapcsolatosan.
 

1. Van-e „képzési körös” (régi) engedéllyel rendelkező felnőttképzőnek engedélyük visszavonására és a nyilvántartásból való törlésükre irányuló bármilyen bejelentési kötelezettségük?

  • A „képzési körös” engedéllyel rendelkező felnőttképzőnek semmilyen jogszabályból fakadó intézkedést/bejelentést nem kell tenni „régi” engedélyük visszavonására, azaz nem kell törlési kérelmet benyújtania.

 

2. A képzési körös engedéllyel rendelkező felnőttképzést folytató intézményeknek meddig kell vagyoni biztosítékkal rendelkezniük?

  • Azok a felnőttképzők, akik 2022. december 31-ig nem kérték engedélyük visszavonását és a nyilvántartásból való törlésüket, azoknak 2023. június 30-ig kell vagyoni biztosítékkal rendelkezniük!

 

3. A képzési körös engedéllyel rendelkező felnőttképzést folytató intézmények mikortól és milyen feltételek fennállása esetén használhatják fel a vagyoni biztosítékukat?

  • A vagyoni biztosíték felhasználásához és megszüntetéséhez a PVKH jóváhagyását kell kérni.

 

4. A képzési körös engedéllyel rendelkező felnőttképzést folytató intézményeknek kérniük kell-e a kormányhivataltól a vagyoni biztosíték felhasználását?

  • A felnőttképzőnek jóváhagyási kérelem formájában kérnie kell a kormányhivataltól a vagyoni biztosíték felhasználását, melyet - a PVKH jóváhagyását követően - 2023. június 30-a után tudnak csak felhasználni, illetőleg megszüntetni.

 

5. A képzési körös engedéllyel rendelkező felnőttképzést folytató intézményeknek kell-e képzéseikről szóló kimutatást készíteni és a kormányhivatalhoz benyújtani a vagyoni biztosíték felhasználása érdekében?

  • A felnőttképzőnek – értelemszerűen – már nem kell a jóváhagyási kérelemhez kimutatást készíteni és a kormányhivatalhoz benyújtani, mivel 2023-ban már nem lehet folyamatban lévő, előleg-befizetéssel rendelkező képzése.

 

6. A képzési körös engedéllyel rendelkező felnőttképzést folytató intézmények esetében hogyan hagyja jóvá a kormányhivatal a vagyoni biztosíték felhasználását?

  • A vagyoni biztosíték felhasználására és megszüntetésére irányuló jóváhagyási kérelemre válaszul a kormányhivatal – alaphelyzetben – hozzájárulás tárgyú levelet küld a felnőttképzőnek, amely birtokában a felnőttképző megszüntetheti a vagyoni biztosítékkal kapcsolatos szerződést.

 

7. A hatóság meddig vezet elektronikus nyilvántartást a jövőben képzési körös engedéllyel rendelkező felnőttképzést folytató intézményekről?

  • Ezek a nyilvántartások a jövőben már nem lesznek nyilvánosak, bár nem szűnnek meg, mert a hatóság számára még öt évig, 2027. december 31-ig elérhetők lesznek.

 

8. A hatóság - ellenőrzésével kapcsolatos jogkörének gyakorlása céljából - meddig kezeli és mikor törli a nyilvántartásokban szereplő személyes adatokat a képzési körös engedéllyel rendelkező felnőttképzést folytató intézmények esetében?

  • Azoknak a felnőttképzőknek, akik 2022. december 31-ig nem kérték engedélyük visszavonását és a nyilvántartásból való törlésüket a hivatal - 2023. január 1-jétől számítva - még öt évig, 2027. december 31-ig kezeli adataikat, majd csak ezt követően törli azokat.

 

9. A képzési körös engedéllyel rendelkező felnőttképzést folytató intézményeknek meddig kell – az Fktv. 21. § (1) bekezdése szerinti - személyes és különleges adatokat nyilvántartani és kezelni?

  • Összhangban a 2013. évi LXXVII. törvény 16. §-ának előírásaival a felnőttképzőnek - a hatóság ellenőrzési jogköre gyakorlásának biztosítása érdekében – öt évig kell nyilvántartania és megőriznie a jogszabályokban előírt dokumentumokat. Tehát azok a felnőttképzők, akik 2022. december 31-ig nem kérték engedélyük visszavonását és a nyilvántartásból való törlésüket, kötelesek a jogszabályokban előírt dokumentumokat - 2023. január 1-jétől számítva - még öt évig, 2027. december 31-ig megőrizni, különös tekintettel a képzésben részt vevő – az Fktv. 21. § (1) bekezdés alapján nyilvántartott és kezelt - személyi adataira.

 

A részletes indoklásokat a letölthető pdf dokumentum tartalmazza.

Csatolmány Size
FSZOE tájékoztató 202301.pdf 152.5 KB

Share Everywhere

Lépjünk kapcsolatba
 
Ügyfélszolgálatunk száma: +36 1 450 2210
Központi telefonszámunk: +36 1 465 5100