Ugrás a tartalomra

Kihívások és trendek a toborzásban 2024

Hogy alakul az álláskeresési piac, milyen hatása van a félretoborzásnak, van-e már szerepe a mesterséges intelligenciának a toborzási folyamatokban
 

A NEXON ügyfélkörében 2024 első félévében végzett felmérésünkben arra kerestük a választ, hogyan alakul az álláskeresési piac az elmúlt évhez és a nemzetközi tendenciákhoz képest, milyen hatása van a félretoborzásnak, mi a magyar HR-esek véleménye az új technológiákról, beleértve a mesterséges intelligenciát, és milyen mértékben használják már a toborzási folyamatokban.


Kutatásunk közel száz résztvevője jól reprezentálja a hazai vállalatokat földrajzi elhelyezkedés, vállalati méret, valamint a kék- és fehérgalléros munkaerő szempontjából.

A létszám alakulására vonatkozó válaszok visszaigazolják az év elején megjelent statisztikákat: a tavalyi bővülés után idén óvatosabbak a cégek, 70%-uk stagnálást vár. Jó hír viszont, hogy létszámcsökkenést egyetlen válaszadó sem tervez. 

Toborzási trendek 2024

Érdekes eltéréseket tapasztaltunk a hazai és nemzetközi eredmények* között, hogy mit tartanak a HR-szakemberek a legnagyobb nehézségnek az üres álláshelyek betöltése során. A fenti összehasonlítás alapján hazánkban legnagyobb kihívást a megfelelő kompetenciájú munkaerő megtalálása jelenti, míg a toborzási idő hossza nemzetközi viszonylatban magasabb problémának tűnik.
Érdekes, hogy globális szinten egyre több távmunkában foglalkoztatott munkavállalót keresnek, míg ez nálunk szinte elhanyagolható igényként jelentkezik.

Toborzás kihívásai
 
Az is kiderült, hogy a cégek közel felének problémát okoz, hogy a felvételt követően a munkavállalók több mint 10 %-a távozik a szervezettől egy éven belül. Arra a kérdésre, hogy mekkorára becsülik a félretoborzott munkavállalók költségét, a kék galléros foglalkoztatók 0-400.000 Ft közé tették, míg a fehér galléros cégeknél a becsült érték a milliós nagyságrendet is meghaladta.

Az IDBC Creative Solution tett közzé egy kutatást a félretoborzás költségeiről. Az átlagos fizetés mértékének Magyarországra vetített arányosítása után is a mi kutatásunk válaszainál jóval magasabb értékek születtek. 

Mi okozhatja az eltérést? A toborzás közvetlen költségeivel mindenki tisztában van, de annak közvetett költségeit már nehéz számszerűsíteni. Érdemes a „felszín alatti” tényezőket is figyelembe venni, mint pl. a betanítás, mentorálás költsége, a termelékenység csökkenése stb. Ha ezeket a költségeket is figyelembe vesszük, még fontosabbá válik az új munkavállalók beillesztésére és megtartására fordított energia és erőforrás.

Félretoborzás költsége

Meglepő eredmény derült ki a felmérésünkből, miszerint a vállalatok 62% egyáltalán nem használ toborzószoftvert! A fehér- és kékgalléros munkáltatók szoftverhasználata között jelentős különbséget látunk: fehérgalléros: 69%; kékgalléros: 26%.
Felmérésünk megerősítette azt a feltevést, hogy a vállalat méretének növekedésével, egyre valószínűbb, hogy használ toborzószoftvert. A 1000 főnél nagyobb cégek esetében ez az arány már eléri a 80%-ot.

A mesterséges intelligencia (MI) nemzetközi viszonylatban egyre növekvő szerepet játszik a toborzási folyamatokban, és számos előnnyel járhat a jelöltek kiválasztása során. 

Ezzel szemben felmérésünk alapján a hazai vállalatok 80%-a még egyáltalán nem használja vagy a közeljövőben sem tervezi kihasználni ezt az eszközt semmilyen részfeladatra sem.

Ez az eredmény érdekes kontrasztban van azzal, hogy a válaszadók 70% úgy gondolja, hogy a mesterséges intelligencia használatával az ismétlődő feladatok végrehajtásának minősége jobb, vagy legalább hasonló lenne, mint a „természetes intelligencia” által jelenleg történik. Amire az MI-t legalkalmasabbnak tartják a válaszadók:

  • kapcsolattartás jelentkezőkkel (kérdések megválaszolása, visszajelzés küldése stb.)
  • önéletrajzok előszűrés
  • önéletrajzok kiválogatása 
  • időpontok szervezése
  • első körös interjú lebonyolítása

 

Az "A Day in the Life of a Recruiter in 2030" című cikk egy fiktív, de valósághű képet fest arról, hogy milyen lehet egy toborzó mindennapja 2030-ban. Eszerint 2030-ra a toborzók munkája teljes mértékben integrálódik az automatizált technológiákba és az MI-alapú rendszerekbe. 

De még ez az írás is hangsúlyozza, hogy bár a technológia kulcsszerepet játszik majd a toborzási folyamatokban, az emberi kapcsolatok és az érzelmi intelligencia továbbra is nélkülözhetetlenek maradnak.


* MERCER 48 országot, több mint 7500 céget átfogó kutatása
 

Share Everywhere

Lépjünk kapcsolatba
 
Ügyfélszolgálatunk száma: +36 1 450 2210
Központi telefonszámunk: +36 1 465 5100