A BBJ iparági rangsor vezető pozíciója kapcsán a HR Portál interjút készített a NEXON tulajdonos, ügyvezető igazgatójával
Piacvezető HR-outsourcing és bérszámfejtési szolgáltatás területén a NEXON Kft., amely a Budapest Business Journal iparági toplistáját is rendre vezeti. A vállalat megoldásait közvetve vagy közvetlenül több mint 1 millió munkavállaló használja. Ocskay Szilárdot, a cég ügyvezető igazgatóját többek között arról kérdeztük, hogy milyen növekedési potenciált rejt és milyen kihívásokat okoz a jelenlegi gazdasági helyzet, milyen szintlépést jelent a mesterséges intelligencia, milyen trendeket lát az iparágban, és mik a várakozásai a 2025-ös évre.
A vállalat tavaly volt 35 éves és már akkor bérszámfejtő programot fejlesztettek, amikor az első IBM személyi számítógépek megjelentek az országban. Azóta is folyamatosan fejlesztik a programot, amely felöleli a teljes dolgozói életutat a kiválasztástól a nyugdíjazásig. „Közel 3000 ügyfelünk van, több mint 1 millió munkavállalóval, így ami az országban bérszámfejtéssel kapcsolatos kérdés felmerül, azzal találkozunk, megoldjuk és beépítjük a rendszerünkbe, szolgáltatásunkba. Folyamatosan a legjobb megoldások biztosítására törekszünk annak érdekében, hogy továbbra is megőrizzük piacvezető pozíciónkat” - mondja Ocskay Szilárd.

Ezen a területen állandó szükséglet az alkalmazkodás, a folyamatos képzés, és az azonnali reagálás a folyamatosan változó jogszabályi környezetre, valamint a sokoldalú hatósági igényekre. Ez gyakran komoly kihívást jelent a vállalatok számára. Rendszerint nem áll rendelkezésre cégen belül a szükséges speciális szakértelem, a biztonsági követelményeknek maradéktalanul megfelelő IT-háttér, ezért sok esetben hatékonyabb a feladatok professzionális partner részére történő kiszervezése.
Az ügyvezető igazgató a kihívásokat említve felhívta a figyelmet egy mostanában jellemző tendenciára a multinacionális cégek körében, ami rajtuk kívül más magyar szolgáltatókat is érzékenyen érint. Ugyanis a nagyvállalatok gyakran központosítják a HR adminisztrációt és a bérszámfejtést úgy, hogy az egész területet elviszik Európából. Ugyanakkor bizonyos országspecifikus funkciókkal nem tudnak mit kezdeni, például a táppénzkifizetés témakörével, amit mégis itt hagynak helyben, azonban ezzel lehetetlenné válik az integrált szolgáltatás. Ocskay Szilárd hangsúlyozta, hogy ez az egyik legnagyobb kihívás jelenleg, amit úgy igyekeznek ellensúlyozni, hogy szorosabb kapcsolatra és együttműködésre törekszenek a tengerentúli nagy szolgáltatókkal.
Munkavállalói élmény és stabil működés
„Az outsourcing előnye a biztos működés, a kiszámítható költségek és a munkavállalók felé biztosított kiemelt szolgáltatás, amit a munkatársak akár a nap 24 órájában, a hét minden napján el tudnak érni. Az azonnali interakció lehetőségének biztosítása komoly versenyelőnyt jelent a munkavállalók megszerzésében és megtartásában, a munkavállalói élmény biztosításában zajló küzdelemben” – mondja az igazgató. A folyamatok kiszervezése nem feltétlenül olcsóbb, ugyanakkor mivel kevés új szakember lép be erre a területre, nagy a fluktuáció, így a cégeknek komoly kihívást jelenthet a megfelelő bérszámfejtő szakember és a megfelelő szoftver és IT háttér biztosítása.
A törvények és jogszabályok pedig évente tucatnyi alkalommal módosulnak, amelyet a NEXON szolgáltatása lekövet, így a vállalatoknak nem kell a fő tevékenységi körükbe nem tartozó területre további erőforrásokat fektetni.
Hiteles aláírást végre!
Reményeik szerint idén megoldódik a Digitális Állampolgárság rendszerén keresztül, hogy az alkalmazottak is hitelesen aláírhassanak. Erre a szoftver már készen áll, és komoly segítség és kényelmi szolgáltatás lenne a munkavállalók felé, mondja Ocskay Szilárd, aki szerint a digitalizáció egy igen fontos lépését tekintve most a kormányzat oldalán pattog a labda. A digitális aláírás és annak általános használata és elfogadása komoly könnyebbséget jelentene a munkahelyi ügyintézésekben is, nyilatkozatok, bizonylatok aláírásánál vagy akár banki hitelkérelmek elbírálása esetén.
Avatarok a tanításban, MI a beosztástervezésben
A cég idén komoly lépéseket tervez a mesterséges intelligencia alkalmazásának kiterjesztésére a működés több területén, például a toborzás-kiválasztási folyamat támogatására, ahol a megfelelő kompetenciájú emberek megtalálásától az első interjú elkészítéséig, az AI lebonyolítja a folyamatot a HR számára. A NEXON ügyvezetője kiemelte még a munkarend tervezését, amit a mesterséges intelligencia optimálisan tud segíteni. Mint mondta a termelő cégeknél a beosztás tervezése mindig bonyolult folyamat, kihívás lehet, hogy minden területen legyen mindig megfelelően képzett munkaerő. Az MI-val támogatott rendszer azonnal jelzi a munkavállalótól érkező igényt a vezető felé (szabadság vagy betegség), aki ez után automatikusan újra tudja tervezni a beosztást vagy értesítést kap, ha éppen nem helyettesíthető a kolléga, vagyis nem hagyható jóvá, mondjuk a szabadságkérelem. Így a döntés az AI segítségével megmaradhat azon a szinten, ahol az igény jelentkezett, és nem szükséges több terület vagy szint felé eszkalálni.
Az ügyféltámogatásban – kérdések gyors és érdemi megválaszolásában – bérszámfejtési kérdésekben is egyre komolyabb szerep jut az AI-nak.
A vállalat számos egyetemmel ápol kapcsolatot, a Kodolányi János Egyetemen pedig saját Digitális HR Business Partner képzése is van. Az ügyfeleik oktatásában is egyre nagyobb szerepet kap a mesterséges intelligencia, interaktív anyagok, sőt a tanárokat megszemélyesítő avatarok bevezetésével. A tananyagokban, prezentációs videókban szükség szerint gyors változtatásokat lehet tenni az MI segítségével, és szinte bármilyen nyelven elérhetővé lehet őket tenni. Mindezzel hatékonyabbá válik a tananyaggyártás, kényelmesebbé a használat, és növekszik a felhasználói élmény, mondja Ocskay Szilárd.
Trendek és tervek: trendalkotó múlt, inspiratív jövő
„Jelenleg a Budapest Business Journal HR-outsourcing és bérszámfejtés listájának TOP 10 cégéből 8 a mi rendszerünkkel dolgozik. Célunk, hogy Magyarországon is jelentősen növekedjen az outsourcing használata, ami a jelentős előnyei ellenére sem általános még. Pedig a 100 fő feletti cégek esetén, ahol már bonyolultabb a bérrendszer és munkaidő-beosztás (túlóra, műszakpótlék, táppénz stb.), költséghatékony döntés a kiszervezés. Egy 7/24-es szolgáltatással, amit a NEXON_PORT is biztosít, tehermentesíthető a HR. Ezzel pedig a cég az üzletre, a HR pedig az olyan stratégiai feladatokra tud koncentrálni, mint a tehetségek megszerzése és megtartása, a képzés, nem pedig az operációra kell helyeznie a fókuszt.”
Emellett folyamatban van az 5. generációs rendszerük, az eHR fejlesztése, amelyre idén már az egész béroutsource-ágazatukat át fogják állítani. A rendszert tavaly a NEXON saját magán tesztelte, a következő három év feladata pedig a piacra vitele és az ügyfelek körében az implementáció. Ocskay Szilárd megjegyezte, hogy várakozása szerint „Korszerű és jövőálló megoldásról van szó, amely meghatározó lesz a piacon a következő évtizedben.”