Ugrás a tartalomra

AI-eszközök a toborzásban: Melyiket, mire, hogyan?

Gyakorlati útmutató HR-eseknek

A mesterséges intelligencia (AI) mára nem csupán jövőbeli lehetőség, hanem a HR-munka része. A kérdés már nem az, hogy használjuk-e, hanem az, melyiket és mire. Glatt Andor a NEXON üzletfejlesztési igazgatója utánajárt a legnépszerűbb AI-asszisztenseknek, és összegyűjtötte, melyik AI-eszköz, miben lehet a HR-esek segítségére, különösen a toborzás során.

AI-eszközök áttekintése - mire jó

 Toborzás + AI = Hatékonyabb HR-folyamatok

A toborzási folyamatban különösen értékesek lehetnek az alábbi eszközök:

  • Kreatív szövegírás, interjúkérdések generálása és kiértékelés – pl. ChatGPT vagy Gemini segítségével.
  • Bérsávok és munkaerőpiaci trendek kutatása – Perplexity AI valós idejű keresési képességeivel.
  • Jelentkezések gyors áttekintése, szűrése – strukturált válaszok ChatGPT-vel, vagy Geminivel
  • Dokumentumelemzés – hosszabb CV-k vagy kísérőlevelek elemzésére Claude AI vagy ChatGPT.
  • Screening – jelentkezők háttér ellenőrzése, ami kiszűri a nemkívánatos jelölteket pl. Sniper AI
  • Sourcing - potenciális jelöltekről adatbázis készítése, hogy a későbbiekben a cég akár közülük is tudjon toborozni pl. Fetcher
  • Assessment – jelöltek felmérése, értékelése pl. Glider AI
  • Kapcsolatfelvétel – Mizar
  • Interjú - Apriora 

Melyiket válasszuk?

A döntés a HR-folyamat konkrét céljaitól függ:

  • Kreatív, kommunikáció fókuszú toborzás → ChatGPT vagy Claude AI
  • Adatalapú, trendkutató elemzés → Perplexity AI
  • Microsoft-ökoszisztémában dolgozunk → Copilot
  • Valós idejű, multimodális megközelítés → Gemini

Nézzünk egy konkrét példát

A következő pozíció leírást adtuk meg az alkalmazásoknak, a ChatGPT bizonyult a legkreatívabbnak, de azért vele is többször el kellett beszélgetni a megfelelő eredményhez:
Promt: „A NEXON Kft-be keresek új munkatársat (www.nexon.hu). A fejlesztési területre kerül. Olyan szakembert keresek, akinek jártassága van a promptolásban, AI-eszközökben, mert szeretnénk a mesterséges intelligencia segítségét kérni a fejlesztések hatékonyabbá tételében. Készítsd el az álláshirdetést. „
 

Álláshirdetés1 by ChatGPT

 

Sablonos, unalmas lett az eredmény, ezért újabb szempontokat adtunk meg:
„Fiatalos, lendületesen kinéző, ütős álláshirdetést generálj, amire mindenki felkapja a fejét!”

Íme az eredmény:

Álláshirdetés2 by ChatGPT


 

„Ez az eredmény már színesebb lett, legalább is tele van emojikkal, de a tartalma még mindig nagyon szokványos. Beletehetsz képeket, illusztrációkat is.” (A képgenerálás végül nem jött össze.)
 

Álláshirdetés3 by ChatGPT

 

Példa egy screeningre

Promt: „A NEXON Kft-be toborzunk projektvezetőt. Legalább 3-5 év projektvezetői(!) tapasztalattal. HR-es cég vagyunk, IT rendszereket vezetünk be. Mellékeltem a beérkezett önéletrajzokat. Elemezd ki az összeset, fájlnevet megjelölve írj egy mondat értékelést mindegyikről. Tegyél javaslatot azokra a személyekre, akiket hívjunk be interjúzni.”

A táblázat első oszlopában Glatt Andor szubjektív véleménye látszik, ehhez hasonlítottuk az AI-eszközök eredményeit.

Screening by AI

 

A ChatGPT-nél elég nagy az egyezés és az eltérések is magyarázhatóak! A Copilot eredménye szinte használhatatlan lett és az indoklás is általános, szűkszavú volt. Végül a Gemini eredményei egyeztek a leginkább, a használata során pár nehézség azért felmerült, mert akkor még nem lehet fájlt feltölteni, illetve nehezen lehetett vele szót érteni (pdf fájlokat össze kellett külön fűzni, szövegessé alakítani, stb.)

Tanulságok:

Ismerkedni kell a technológiával, próbálgatni mire képes, mire használható. 
Elképesztő ütemben fejlődik, ha ma még nem tud valamit, egy hét múlva már lehet, hogy igen. Az elmúlt fél évben a Gemini óriásit fejlődött, és behozta lemaradását. Jelenleg a Copilot tűnik messze a leggyengébbnek, de tekintettel arra, hogy milyen cégóriás áll mögötte, bármikor kihozhat egy hasonlóan fejlett modellt, mint a többiek. 

Ne adjuk fel, ha elsőre nem az általunk vágyott eredményt adja. A parancsírást, az úgynevezett promtolást ki kell tapasztalni és folyamatosan visszajelzést adni az AI-nak, hogy mit csinált jól, mit nem, mit várunk tőle. A legtürelmesebb munkatársunk, addig próbálkozik, amíg kérjük.

Az AI rendkívül le tudja rövidíteni a szöszmötölős feladatokat, de azért az eredményeket, válaszokat fenntartásokkal kell kezelni, alaposan át kell nézni. Még nem helyettesíti teljesen a humán intelligenciát.
 

Share Everywhere

Lépjünk kapcsolatba
 
Ügyfélszolgálatunk száma: +36 1 450 2210
Központi telefonszámunk: +36 1 465 5100