Egyre több felsőoktatási intézmény teszi lehetővé, hogy hallgatóik szakdolgozat helyett portfóliót készítsenek és mutassanak be a záróvizsgán.
A portfólió a képzésben résztvevő fejlődését, munkáinak rendezett gyűjteményét demonstráló dokumentum, melyet a hallgató állít össze azzal a céllal, hogy bemutassa saját eredményeit és reprezentálja a képzés során szerzett/gazdagított kompetenciakészletét.
Annak a hallgatónak ajánlott az új opció, aki úgy érzi, hogy hozzá közelebb áll egy gyakorlatiasabb, saját eredményeit, a képzés során elkészített feladatait és azzal kapcsolatos reflexióit összegző - azok tanulságait is tartalmazó -, eredményorientált dokumentumgyűjtemény összeállítása, mint egy önálló saját kutatás megvalósítása és szakdolgozatba történő összefoglalása.
A portfólió készítésének célja
A portfólió készítésének hármas célja lehet:
- a tanulási eredmények mérése és értékelése
- a tanulás elősegítése, illetve a tanulási motiváció erősítése, valamint
- a képzés minőségének, azaz a hallgatói elégedettség megítélése
A portfólió tartalma
- a képzés során elvégzett feladatok/tevékenységek dokumentumai/produktumai
- a képzés résztvevőjének önreflexiói, elemző és értékelő megjegyzései
A portfólió megjelenési formája
- Nyomtatott forma
- Elektronikus/digitális forma, amely tartalmazhat analóg médiumokat is (pl. egy hagyományos magnó- vagy videofelvételt)
Portfóliótípusok
A három legfontosabb portfóliótípusnak az alábbiak tekinthetők:
- gyűjteményes
- szelektív
- értékelés típusú
Gyűjteményes a portfólió, mert a hallgató – a kötelező elemeken túlmenően – betehet a portfóliójába bármilyen, a szakmai tevékenységét alátámasztó, elektronikus formában bemutatható produktumot.
Szelektív lesz a portfólió, mert az egyetem meghatározza, hogy – a tanulási eredmények bemutatása érdekében – mely tantárgyakhoz kapcsolódó produktumokat és reflexiókat kell kötelezően integrálni a portfólióba.
Értékelés típusúnak is tekinthető a portfólió, mert alkalmas lesz a hallgató képzésben elért fejlődésének és reflexióinak a záróvizsgán történő bemutatására, a képzési és kimeneti követelményekben megfogalmazott kompetenciák meglétének igazolására, valamint hagyományos mérési-értékelési funkció betöltésére.
Reflexió
A digitális portfólió egyik legfontosabb eleme a reflexió, amely nélkül a digitális portfólió nem több digitális/elektronikus dokumentumok online gyűjteményénél.
A reflexiók a hallgató önálló elemző és értékelő gondolatai, amelyek megmutatják szakmai nézeteit, szakmai tudásának mélységeit és értékeit, szakmai tudatosságát, kreativitását, problémaérzékenységét, valamint kifejezik szakmai elköteleződését.
A hallgatók két típusú reflexiót készíthetnek:
- feladat/tevékenység-orientált reflexiót, illetve
- összegző, a tanulási eredményekre, a kapott képzés egészére irányuló reflexiót
A feladat/tevékenység-orientált hallgatói reflexió szempontrendszere:
- az adott tevékenységet milyen probléma vagy feladat megoldása érdekében hajtotta végre
- milyen lehetőségek közül választhatott (amennyiben volt lehetősége választani
- sikerült-e végrehajtani a feladatot vagy megoldani a problémát
- az eredmény tükrében helyesen választott-e a lehetőségek közül
- milyen problémákba ütközött a végrehajtás során
- mit csinálna másképpen
- milyen kompetenciái fejlődését, illetve gazdagításához járult hozzá a feladat
- milyen szerepe van a feladat végrehajtása, illetve a probléma megoldása közben szerzett ismereteknek, tapasztalatoknak a képzés kimeneti céljainak elérésében (Ez tekinthető a legfontosabb szempontnak!)
Összegző reflexió
A hallgató a képzés végén létrehozza a képzés egészére vonatkoztatott reflexióját. Ez a reflexió különbözik a korábbiaktól, hiszen az elsődleges célja a kapott képzési szolgáltatás dimenzióinak, illetve a képzés követelményeinek való megfelelés reflektív bemutatása.
Példa egy portfólió tartalmi elemére
- a hallgató szakmai életpályájának bemutatása (tanulmányok, munkahelyek, szakmai tevékenységek, eredmények, publikációk stb.)
- az adott képzéssel kapcsolatos hallgatói elvárások
- rendelemzés/trendkutatás
- a képzés során beadott/elvégzett kötelező feladatok és a hozzájuk kapcsolódó hallgatói reflexiók
- a hallgató munkaportfóliójából szabadon választott feladatok és a hozzájuk kapcsolódó hallgatói reflexiók (bármilyen és bármikor készült, a képzési követelmények szempontjából releváns, a hallgató által sikeresnek tartott anyag, amely a hallgató egyetemen kívüli szakmai tevékenységeit és tapasztalatait illusztrálja.
- összegző reflexió – átfogó önértékelés (hallgató szakmai fejlődése és az elvárásai tükrében a kapott képzési szolgáltatás releváns jellemzői)
- jövőterv – az új szakképzettség birtokában milyen szakmai tervei vannak a hallgatónak
- mellékletek
A portfólió készítésének támogatása és konzultálása
A hallgatót a portfólió elkészítésében a szakdolgozat készítésének támogatására és konzultálására, a szakért felelős szervezeti egység által kijelölt/felkért témavezető (konzulens) segíti.
A portfólió elkészítését már az első félévben, a szorgalmi időszak kezdetét követő hónapban indokolt elkezdeni.
A portfólió értékelése
A portfólió értékelése két lépésben történik:
- első lépésben a témavezető (konzulens) – egy pontozólap segítségével – 1-től 5-ig terjedő hagyományos osztályzattal értékeli a portfóliót
- második lépésben a záró vizsgán történik a portfólió értékelése. Ennek érdemi elősegítésére a hallgató egy max. 10 perces prezentáció keretében bemutatja portfólióját, mely során elsősorban az összegző reflexióra fókuszál, különös tekintettel az elvárt és a kapott képzés közötti résekre.
A porfólió bemutatását követően válaszol a konzulens, illetve a vizsgabizottság kérdéseire.
A záró vizsga végső eredményének kiszámításakor a digitális portfólióra, illetve annak megvédésére adott érdemjegy is beszámít a szummatív értékelésbe (a záró vizsga érdemjegyébe).
Több egyetem (pl. a Kodolányi János Egyetem, az ELTE, az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem) kezdett hozzá a szakdolgozat helyett opcionálisan vagy kötelezően alkalmazandó portfólió bevezetéséhez. A tapasztalatok – mind a hallgatók, mind az oktatók körében – meglehetősen vegyesek. Találkozhatunk lelkes elfogadókkal, de elutasító magatartásúakkal is, amely a megoldás újszerűségénél fogva nem meglepő. Finn kutatások arra utalnak, hogy 10 év után is az egyetemi oktatóknak csak 50%-a barátkozott meg a portfólióval. A hallgatók körében nagyobb az elfogadottság!