A NEXON és Kodolányi János Főiskola október 17-én együttműködési megállapodást írt alá a felsőoktatási duális képzés gyakorlati képzésének biztosításáról. Ennek keretében a NEXON, mint duális partnerszervezet vállalta, hogy három éven keresztül a Főiskola Emberi erőforrások alapszakjára felvett 2 hallgató részére gyakorlati képzést biztosít.
Mit jelent a felsőoktatási duális képzés
A felsőoktatási duális képzés – mindenek előtt – gyakorlatigényes alapképzési szakot feltételez és a képzés azon formáját jelenti, amelyben a szak tanterve szerint a gyakorlati képzés a Duális Képzési Tanács által meghatározott keretek között, minősített szervezetnél folyik. A minősített szervezet az aláírt megállapodás szerint a NEXON lesz, azaz nálunk valósul meg az Emberi erőforrások alapszakra felvett 2 hallgató gyakorlati képzése.
Hogyan lesz a jelentkezőből felsőoktatási duális hallgató?
A Kodolányi János Főiskolára a központi felvételi eljárás során, a NEXON-hoz pedig a céges kiválasztás révén kerülhet be a jelentkező.
A duális képzésre történő jelentkezés tehát két, egymással párhuzamos fázisból áll:
- az általános felvételi eljárásból, azaz a fiatal rendszerint minden év február közepéig jelentkezik a kiválasztott felsőoktatási intézmény megfelelő szakára, esetünkben a Kodolányi János Főiskola Emberi erőforrások alapszakjára;
- a központi felvételi jelentkezést követően a fiatalnak jelentkeznie kell az általa választott felsőoktatási intézmény duális képzési partnerszervezetéhez is (esetünkben a NEXON-hoz).
Csak akkor lehet valaki duális hallgató, ha mindkét intézmény (a Főiskola és a NEXON is) felvette.
A két folyamat eredménye általában július végén, a ponthatárhúzásnál „találkozik”. A központi felvételi eljárásban felvételt nyert és a NEXON által is kiválasztott hallgató szeptemberben (legkorábban 2017 szeptemberében) duális hallgatóként kezdheti meg tanulmányait.
Milyen időszakra szól a megállapodás?
A Partnerek az első évfolyam teljes, hat féléves képzési időszakára, vagyis 2020. június 30. napjáig terjedő időtartamra kötötték meg a megállapodást, amelynek tényleges kezdete 2017. szeptember 1., s befejező időpontja pedig 2020. június 30.
A NEXON vállalása nem csak a gyakorlati képzésre terjed ki, hanem arra is, hogy munkaszerződést köt majd a 2 kiválasztott hallgatóval, így aztán az érintett hallgatóknak kettős jogviszonyuk lesz. A hallgatók egyrészt hallgatói jogviszonnyal rendelkeznek a Kodolányi János Főiskolával, másrészt hallgatói munkaszerződéssel a NEXON munkavállalói lesznek.
Fizet-e bért a NEXON a hallgatóknak?
Mivel a munkaszerződés megkötése kötelező, ez együtt ját bérfizetési kötelezettséggel is. Munkavállalóként a duális hallgatónak – törvény által megszabott minimális mértékben – havi juttatás jár, amelynek legkevesebb összege a minimálbér 15%-a lehet (2016-ban a hallgatói minimumdíjazás havi 72 150 Ft juttatást jelent). Persze a NEXON, például a tanulmányi eredménytől vagy a cégnél nyújtott teljesítménytől függően, emelheti is a pénzbeli díjazás összegét.
A munkabér a képzés teljes idejére (évente 12 hónapra) jár, tehát arra az időszakra is, amikor a hallgató a főiskolán elméleti képzésben vesz részt.
A hallgatói jogviszony keretében fizetett összeg adó- és járulékkedvezményekkel jár, így arányaiban a normál minimálbérnél is alacsonyabb fizetési kötelezettséget jelent a NEXON számára.
Az állam részben kompenzálja a hallgatói díjazást
A NEXON-nak a szakképzési hozzájárulásról szóló hatályos rendelkezése biztosítja annak a lehetőségét, hogy a bruttó kötelezettsége mértékéig a hivatkozott gyakorlati képzésre megállapított normatívát csökkentő tételként elszámolja. Ez a kedvezmény gyakorlatilag azt jelenti, hogy a hallgatóknak kifizetett munkabér több mint felét az „állam” megtéríti a NEXON-nak!
Hogyan lehet valakiből a NEXON duális hallgatója?
A NEXON-nak, mint duális partnerszervezetnek regisztráltatni kell magát a DUKE felületen. A NEXON felsőoktatási duális képzésben való szándéka a regisztrációval válik érvényessé. A Duális Képzési Tanács egy minősítési eljárást folytat le a NEXON tekintetében, s ha alkalmasnak találja cégünket a gyakorlati képzésre, akkor erről határozatot hoz. Ezt követően előzetes jelentkezést hirdethetünk mindazok számára, akik duális képzésben kívánnak részt venni a NEXON-nál. Mindezek után a Főiskola Emberi erőforrások alapszakát választó bármely hallgató jelentkezhet a NEXON-hoz gyakorlati képzésre. Közülük a NEXON választja ki azt a 2 főt, akivel munkaszerződést kíván kötni a főiskolai évek időszakára. A NEXON köteles a jelentkezőt a kiválasztás eredményéről – a központi felvételi eljárás sorrend-módosítási határidejéig – értesíteni.
Mennyi időt töltenek a NEXON-nál a duális hallgatók?
A gyakorlati képzés időtartama 11 hét/félév, összesen 440 óra, évente 22 hét/880 munkaóra. A hallgatók nálunk töltött ideje tehát jelentős, még az öt hónapot is meghaladja. A gyakorlati képzés pontos ütemezését, valamint annak tartalmát (tanrendjét) a Partnerek közösen alakítják ki.
Milyen kötelezettség terheli a NEXON-t?
A NEXON kötelessége lesz, hogy – a Főiskolával egyeztetett ún. NEXON-tanrend alapján – gyakorlati képzést nyújtson a kiválasztott 2 személynek és rendszeresen értékelje a megszerzett tudásukat. Ez elsősorban megfelelő szakterületeken való foglalkoztatást, szakmai felügyeletet és irányítást; a munkavégzéshez szükséges hely, továbbá munkaeszközök biztosítását jelenti.
A gyakorlati képzés komoly adminisztrációt is jelent számunkra, mivel kötelesek leszünk a Főiskola által előírt jelenléti és képzési dokumentációt vezetni, továbbá a hallgatók által elsajátított szakmai tudást és kompetenciát a Főiskola által meghatározott formában és tartalmi elvárásai szerint írásban értékelni.
Milyen képzésszervezési tennivalóink származnak a duális partnerségből?
Komoly kihívást jelent számunkra, hogy megjelöljük azokat a szakterületeket, szervezeti egységeket és munkatársakat, akik hozzáértően bekapcsolódnak majd a gyakorlati képzés kivitelezésébe. A gyakorlatok szervezésében résztvevő munkatársakkal (mint oktatókkal, illetve mentorokkal) szembeni alapvető elvárás, hogy rendelkezzenek megfelelő elméleti és gyakorlati tapasztalattal, illetve képesek legyenek a hallgatók szakmai és munkavégzési kultúra terén megvalósuló fejlődését támogatni.
A képzésszervezés során szem előtt kell tartani azt a körülményt, hogy a hallgatók nem gyakorlatra, hanem gyakorlati képzésre jönnek a NEXON-hoz! Mindez megnöveli azon munkatársak felelősségét, akik oktatóként és/vagy mentorként érintettek lesznek a gyakorlati képzés megvalósításában, mivel az oktatási feladat a felelősségérzeten túl nagyfokú szakmai hozzáértést is igényel!
A duális képzés személyi felelősei
A gyakorlati képzés főiskolai felelőse Dr. Mócz Dóra intézeti tanszékvezető. Nálunk a Szücsy Márton a NEXON Akadémia igazgatója, címzetes főiskolai docens felel azért, hogy rendben folyjék a gyakorlati képzés.
Mire irányul a NEXON-nál folyó gyakorlati képzés?
A NEXON gyakorlati terepén folyó képzés tartalma négy komponensből tevődhet össze:
-
elméleti ismeretekből;
- a hallgatók tapasztalatainak bővítését célzó gyakorlatokból (konkrét „NEXON-os” gyakorlati feladatokból;
- önálló projekt jellegű munkákból;
- kompetencia- és készségfejlesztésekből (pl. vezetési készség, kommunikációs gyakorlat, projektvezetés).
Milyen előnye származik a NEXON-nak abból, hogy részt vesz a felsőoktatási duális képzésben?
A Főiskola és a NEXON által kialakított partnerség globális trendnek tekinthető. A duális képzésnek nagy előnye, hogy a gyakorlati képzésen lévő hallgatók értéket is termelnek, s ez idő alatt a NEXON saját „képére" is formálhatja a hallgatók tudását.
A duális képzést sikeresen befejezők és a NEXON-nál elhelyezkedni kívánó hallgatók – a gyakorlatorientált szakmai tudásuk birtokában – képesek lesznek a szervezetbe rövid időn belül beilleszkedni, megfelelni az innovációs kihívásoknak akár az informatika, akár az értékesítés, akár a humán szolgáltatások terén.
A duális képzés valójában előrehozott toborzást jelent, amikor a munkatársakat nem a munkaerőpiacon, hanem a főiskolára jelentkező hallgatók közül választjuk ki.
Összefoglalva: a duális képzésbe való részvételünk befektetés az emberi erőforrásokba, amely a tehetséges hallgatók vonzásával és foglalkoztatásával versenyképességünk fenntartását és javítását szolgálja.
Dr. Henczi Lajos