A munkaerő megtartása a legtöbb munkáltatónál kihívás. Vajon milyen motiváló erővel lehet megtartani a legjobb munkavállalókat?
Mivel nyújthat a versenytársainál többet a munkavállalóknak egy cég? Hogyan lehet minden generáció számára vonzóvá tenni a munka világát?
Milyen generációkról van szó?
A Baby boom generáció. Ide tartoznak az 1946 és 1964 között született emberek, akik békében, boldogságban szerettek volna élni. Aztán munkába álltak, fegyelem, tisztelet és kitartás jellemzi őket. Kötődnek a munkahelyhez. A horizontális karrier nagyon fontos számukra. Az X generációhoz az 1965 és 1980 között születettek tartoznak. Ifjúkorukban találkoztak az internettel, munkavégzésüket és életvitelüket alapvetően a web határozza meg. A legtöbbjük hagyja, hogy megmondják neki, mit és hogyan csináljon, fontosak a szabályok. Képesek megújulni, és tartani a mai felgyorsult életritmust. Az X generáció most van a teljesítőképessége csúcsán. Tudásuk, tapasztalatuk, bölcsességük, munkafegyelmük és lojalitásuk kivételes érték. Az Y generáció. A digitális nemzedék első hulláma, 1980 és 1995 között születtek, életük szerves része az internet, ebből kifolyólag más képességekkel rendelkeznek, mint az előző generációk. Értékeli a csoportos teljesítményt, a szabadságot, a demokratikus munkakörülményeket. Egyszerre több feladatot szeretnek végezni, kevés időt töltenek az irodában, inkább mobiltelefonon és laptopon dolgoznak. Hiányzik belőlük az X generációra jellemző alázat a munkával, a munkahellyel szemben. Elvárásokat támasztanak a munkahely felé, saját személyes érdekeiket a céges érdekek elé helyezik, kevésbé lojálisak, mint szüleik, gyorsan döntenek és továbbállnak, ha jobb ajánlatot kapnak. A Z generáció. Tagjai a digitális technológia világába születtek, őket a gyors váltások jellemzik: nevét is az angol "zappers", azaz "kapcsolgató, ugráló" kifejezésből kapta. Felgyorsult életritmusban élnek, könnyen és gyorsan váltanak. A modern technológia, az informatika, az online világ életük alapvető része. Kommunikációjuk, társas életük az internet, a mobiltelefon és más digitális eszközök igénybe vételével zajlik. A Z generáció tagjai munkahely tekintetében kompromisszum nélkül odébbállnak, bátrak, kezdeményezőek. Fontos számukra a környezetvédelem, a környezettudatosság, az önálló munka és nem szeretik a magas hierarchiát.
Ebből kifolyólag a jövőben folytatódhat a szervezetek "ellaposodásának" trendje, valamint a „wikinómia” - a technológiai forradalom, a demográfiai, a társadalmi és a gazdasági változások együttese - térnyerése. A wikinómia alapelvei a nyíltság, az egyenlőség, a részvétel és a globális gondolkodásmód. Ez a szemlélet jelenik meg a Z generáció munkahelyi elvárásaiban is.
X, Y és Z generáció!
Egy cég sikeréhez mindhárom aktív generációs csoport munkájára szükség van. Figyelembe kell venni a három csoport eltérő szemléletét, gondolkodását, igényeit és az eltérő motiváló erőt. A vezetőknek - legfőképpen a HR-nek - sokkal rugalmasabbnak kell lenniük, hiszen teret kell adni a beosztottaknak, mind érvényesülésükhöz, mind képességük fejlesztéséhez. Az Y és a Z generáció számára ez megtartó erő lehet, ahogy a csapatmunka, a közvetlen hangulat és a kellemes munkahelyi légkör is. Fontos munkaerő-megtartó tényező a kétirányú kommunikáció, az alkalmazottak meghallgatása, és ezen információkra való támaszkodás. Magukénak kell, hogy érezzék az alkalmazottak a céget és büszkék kell, legyenek rá (minden generáció másért).
Mivel motiválható az X generáció, és mivel az Y és a Z generáció?
Vonzóak lehetnek a lapos szervezetek, ahol a hangsúly a teljesítményen, és nem a jelenléten van. Sokak számára fontos a részidős munkalehetőség, munkakör-rotációval és csoportmunka-lehetőséggel. A kihívást jelentő projektekben való részvétel, a jól felszerelt, kényelmes irodák, sportolási lehetőség biztosítása szintén mind vonzónak tűnhet a munkavállaló szemében. A biztosított jövőkép birtokában a munkavállalók eredményesebben végezhetik munkájukat és jobban ragaszkodnak a céghez. Az erkölcsi elismerés, a felelősségteljes céges magatartás, a kétirányú, aktív kommunikáció és a büszkeség tehát a legerősebb megtartó erők.
(A cikk a NEXONhír+ kiadvány 2015-ös számában jelent meg.)